Αρχική > Χωρίς κατηγορία > 5 Κύκλοι Σεμιναρίων για το Ρεμπέτικο από την Ένωση Μικρασιατών Θήβας

5 Κύκλοι Σεμιναρίων για το Ρεμπέτικο από την Ένωση Μικρασιατών Θήβας

21 Σεπτεμβρίου, 2022 Σχολιάστε Go to comments

Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την παρακολούθηση online σεμιναρίων/μαθημάτων για το Ρεμπέτικο

Η Ένωση Μικρασιατών Θήβας σε συνεργασία με το Σύλλογο Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου και την Ένωση Κάτω Παναγιάς Μικράς Ασίας υλοποιεί δράση διαφύλαξης και ανάδειξης Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς με τίτλο: «Ρεμπέτικο: Ρίζες, τόποι, όργανα» υπό την Αιγίδα και με την Υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η δράση ανατρέχει στις απαρχές της εμφάνισης/διαμόρφωσης του Ρεμπέτικου στην Αν. Μεσόγειο & τα Βαλκάνια (μέσα 19ου αιώνα – 1922) & μέχρι την εμφάνιση της Τετράδας του Πειραιά στην δεκαετία του 1930.

Στο πλαίσιο της Α΄ φάσης της δράσης θα λάβουν χώρα 5 κύκλοι online σεμιναρίων με χρήση της πλατφόρμας Zoom.

1. Μεθοδολογία της σωστικής αποτύπωσης οπτικοακουστικού υλικού. (Διδασκαλία Χάρης Σαρρής)

Μάθημα, διάρκειας δύο (2) ωρών, που προσφέρει μια εισαγωγή στην μεθοδολογία της σωστικής αποτύπωσης οπτικοακουστικού υλικού. Το σεμινάριο εστιάζει, στις τεχνικές συντήρησης και ψηφιοποίησης πρωτογενούς υλικού (έγγραφα, φωτογραφίες, ηχητικό και οπτικοακουστικό υλικό) αλλά και στην μεθοδολογία της τεκμηρίωσης του παραπάνω υλικού.

Διαθέσιμες θέσεις μαθητών: 94

2. Εισαγωγή στην διεξαγωγή συνέντευξης. (Διδασκαλία Χάρης Σαρρής)

Εργαστήριο διάρκειας τεσσάρων (4) ωρών, που αφορά στην μεθοδολογία διεξαγωγής συνέντευξης σχετικά με το ρεμπέτικο και τις αστικές λαϊκές μουσικές. Εισαγωγή στην τέχνη της συνέντευξης, συνδυάζοντας εργαλεία της προφορικής ιστορίας, της βιογραφικής εθνογραφίας και της εθνομουσικολογίας. Ειδικός λόγος θα γίνει για τις θεματικές γύρω από τις οποίες θα πρέπει να εστιάσει μια σχετική συνέντευξη, καθώς και για τη μεθοδολογία επεξεργασίας, αποδελτίωσης, σχολιασμού και αξιολόγησης του σχετικού υλικού.

Διαθέσιμες θέσεις μαθητών: 94

3. Στις διαδρομές του Ρεμπέτικου. (Διδασκαλία Χάρης Σαρρής)

Σεμινάριο διάρκειας δύο (2) ωρών για το Ρεμπέτικο και τις αστικές λαϊκές μουσικές, από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα ως και το 1922. Με σημείο αφετηρίας τις πρώιμες ηχογραφήσεις των αρχών του 20ου αιώνα, θα ιχνηλατηθούν μουσικά ρεύματα και τάσεις που συναντήθηκαν στα πολυπληθυσμιακά και πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα των πόλεων-λιμανιών όπως η Σμύρνη και η Κωνσταντινούπολη. Ειδικός λόγος θα γίνει για τον αντίκτυπο που είχε η Μικρασιατική Καταστροφή και η Ανταλλαγή στις αστικές λαϊκές μουσικές.

Διαθέσιμες θέσεις μαθητών: 94

4. Το μαντολίνο στις αστικές λαϊκές μουσικές της Σμύρνης: μια εισαγωγή. (Διδασκαλία: Μαριάνθη Κοίλια)

6 μαθήματα, διάρκειας μιάμισης ώρας το καθένα (σύνολο: 10 ώρες)

Σκοπός των μαθημάτων είναι να μελετηθούν κάποιες ψηφίδες του «κόσμου του μαντολίνου». Τα μαθήματα θα δομηθούν γύρω από δύο άξονες. 1. την εκμάθηση επιλεγμένων κομματιών στη διάρκεια των διαδικτυακών συναντήσεων, δίνοντας έμφαση σε ειδικές τεχνικές και υφολογικά στοιχεία. 2.  την διασύνδεση και την θεώρηση των διδαγμένων κομματιών μέσα από σχετικό πραγματολογικό υλικό: ηχογραφήσεις εποχής, φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό, βιβλιογραφία.

Αφορά: μαθητευόμενους και ερασιτέχνες, κατά κύριο λόγο, μουσικούς, οι οποίοι παίζουν ή θέλουν να μάθουν μαντολίνο, αλλά και μουσικοί που παίζουν άλλα όργανα (πχ μπουζούκι).

Διαθέσιμες θέσεις μαθητών: 24 μόνον για τα μέλη των μουσικών ομάδων των 3 συνεργαζόμενων συλλόγων.

Διαθέσιμες θέσεις παρατηρητών: 70

5. Η κιθάρα στο ρεμπέτικο πριν τον Μάρκο Βαμβακάρη. (Διδασκαλία: Κώστας Μουστάκας)

6 μαθήματα, διάρκειας μιάμισης ώρας το καθένα (σύνολο: 10 ώρες)

Η πρακτική ανάγκη που η κιθάρα μπήκε στις ορχήστρες της εποχής και η λειτουργικότητά της. Γιατί επιλέχθηκε και τι αντικατέστησε. Η τεχνική δυσκολία που ανέλαβε και οι δεξιοτεχνικές απαιτήσεις της μουσικής που εκπροσωπούσε. Οι πρώτοι κιθαρίστες, ορχήστρες και μοναχικοί κιθαρίστες. Οι δύο τεχνικές της κιθάρας, επιτεύγματα της και παραλείψεις. Ο απόηχος στην εποχή μας, γιατί δεν επικράτησε σαν κύριο όργανο στην πορεία. Προοπτικές και παραλείψεις της ελληνικές κουλτούρας για το ρεμπέτικο. Η κιθάρα συνδετικός Κρίκος Ανατολής και Δύσης.

Αφορά: μαθητευόμενους και ερασιτέχνες, κατά κύριο λόγο, μουσικούς, οι οποίοι παίζουν ή θέλουν να μάθουν κιθάρα.

Διαθέσιμες θέσεις μαθητών: 24 μόνον για τα μέλη των μουσικών ομάδων των 3 συνεργαζόμενων συλλόγων.

Διαθέσιμες θέσεις παρατηρητών: 70

Περισσότερα στοιχεία για το περιεχόμενο των σεμιναρίων και τους διδάσκοντες μπορείτε να βρείτε εδώ:https://mikrasiatesthivas.wordpress.com/

   

Εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής στα online σεμινάρια με email στην διεύθυνση: m.c.thivas22@gmail.com

Κοινοποίηση:

syllogosmikrasiatwn@gmail.com μόνον για τα μέλη του Συλλόγου Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου

ή

info@katopanagia.gr μόνον για τα μέλη της Ένωσης Κάτω Παναγιάς Μικράς Ασίας

Στο email σας δηλώστε όνομα, επώνυμο, αν γνωρίζεται κάποιο όργανο – και σε τι επίπεδο – και τον αριθμό ή τους αριθμούς, ενός ή περισσότερων σεμιναρίων που θέλετε να παρακολουθήσετε.

Μετά τις 15 Οκτωβρίου 2022 θα προωθηθεί στους ενδιαφερόμενους σχετικό link σύνδεσης στην πλατφόρμα Zoom για την παρακολούθηση των σεμιναρίων.

Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας για την κάλυψη του αριθμού των διαθέσιμων θέσεων.

Τα σεμινάρια θα αποθηκευτούν ψηφιακά και θα τεθούν στην διάθεση του κοινού μέσα από το site του Δικτύου Μικρασιάτης https://mikrasiatis.gr/  καθώς επίσης μέσα από το site και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της δράσης «Ρεμπέτικο: Ρίζες, τόποι, όργανα» και των συνεργαζόμενων φορέων.

Αναλυτική παρουσίαση των 5 σεμιναρίων

Χάρης Σαρρής

1. Μεθοδολογία της σωστικής αποτύπωσης οπτικοακουστικού υλικού

Το online σεμιναριακό αυτό μάθημα, διάρκειας δύο ωρών, προσφέρει μια εισαγωγή στην μεθοδολογία της σωστικής αποτύπωσης οπτικοακουστικού υλικού, με σκοπό την ένταξή του στο Αποθετήριο. Το σεμινάριο θα εστιάζει, από τη μια, στις τεχνικές συντήρησης και ψηφιοποίησης του πρωτογενούς υλικού (έγγραφα, φωτογραφίες, ηχητικό και οπτικοακουστικό υλικό) και, από την άλλη, στην μεθοδολογία της τεκμηρίωσης του παραπάνω υλικού, ώστε να είναι προσβάσιμο από κάθε ενδιαφερόμενο.

2. Εισαγωγή στην διεξαγωγή συνέντευξης

Ένα onlineσεμιναριακό εργαστήριο διάρκειας τεσσάρων ωρών, το οποίο αφορά την μεθοδολογία διεξαγωγής συνέντευξης σχετικά με το ρεμπέτικο και τις αστικές λαϊκές μουσικές εν γένει. Πρόκειται για μια εισαγωγή στην τέχνη της συνέντευξης, συνδυάζοντας εργαλεία της προφορικής ιστορίας, της βιογραφικής εθνογραφίας και της εθνομουσικολογίας. Ειδικός λόγος θα γίνει για τις θεματικές γύρω από τις οποίες θα πρέπει να εστιάσει μια σχετική συνέντευξη, καθώς και για τη μεθοδολογία επεξεργασίας, αποδελτίωσης, σχολιασμού και αξιολόγησης του σχετικού υλικού με σκοπό την ένταξη στο Αποθετήριο.

3. Στις διαδρομές του Ρεμπέτικου

Διεξαγωγή online σεμιναρίου διάρκειας δύο ωρών σχετικά με το Ρεμπέτικο και τις αστικές λαϊκές μουσικές εν γένει, κατά την περίοδο από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα ως και το 1922. Έχοντας ως σημείο αφετηρίας τις πρώιμες ηχογραφήσεις των αρχών του 20ου αιώνα, μέσα από το σεμινάριο αυτό θα ιχνηλατηθούν μουσικά ρεύματα και τάσεις που συναντήθηκαν στα πολυπληθυσμιακά και πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα των πόλεων-λιμανιών όπως η Σμύρνη και η Κωνσταντινούπολη. Συνδυάζοντας τα εργαλεία της εθνομουσικολογίας, της οργανολογίας και της ανάλυσης μουσικών δικτύων θα επιχειρηθεί να φωτιστούν οι έννοιες του πολυστυλισμού, του μουσικού συγκρητισμού και του κοσμοπολιτισμού, οι οποίες κυριαρχούσαν στα παραπάνω περιβάλλοντα. Ειδικός λόγος θα γίνει για τον αντίκτυπο που είχε η Μικρασιατική Καταστροφή και τη Ανταλλαγή στις αστικές λαϊκές μουσικές.

Μαριάνθη Κοίλια

4. Το μαντολίνο στις αστικές λαϊκές μουσικές της Σμύρνης: μια εισαγωγή

Όταν γίνεται λόγος για τον πολιτισμό της Σμύρνης συχνά αναδεικνύεται το «σμίξιμο Ανατολής και Δύσης», καθώς και ο πολυπολιτισμικός και πολυπληθυσμιακός χαρακτήρας της πόλης. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, με την απόσταση που μας χωρίζει από το «τραύμα» του 1922 να μεγαλώνει και με την πρόοδο που έχει σημειώσει η σχετική έρευνα, σκιαγραφούνται πτυχές του πολιτισμού αυτού, οι οποίες ήσαν συχνά δυσδιάκριτες για ανθρώπους οι οποίοι είχαν μεγαλώσει επί τρεις και πλέον γενιές σε συνθήκες έθνους-κράτους.

Ειδικά σε ό,τι αφορά την μουσική, η πρόοδος γύρω από έρευνα της πρώιμης δισκογραφίας, καθώς και η πρόσφατη συζήτηση στα πεδία της εθνομουσικολογίας και γενικώς των ανθρωπιστικών επιστημών, έρχονται να φέρουν στο φως ήχους, τεχνικές και αισθητικές προσεγγίσεις συχνά αθέατες.

Στο πλαίσιο αυτό, αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο ο ρόλος του μαντολίνου ως σημαντικού οργάνου όχι μόνον των μουσικών της Σμύρνης, αλλά και μιας ολόκληρης εποχής. Πρόκειται για ένα πολύ λίγο μελετημένο μουσικό δίκτυο το οποίο διέτρεχε και συνέδεε πόλεις-κόμβους όπως η Νάπολη, το Παρίσι, το Βουκουρέστι, η Κωνσταντινούπολη, η Σμύρνη, η Αθήνα σε μια ιδιαίτερα φορτισμένη και μεταβατική εποχή: στα τέλη του «μεγάλου 19ου αιώνα», την εποχή της Belle Époque

Σκοπός των σεμιναριακών αυτών μαθημάτων είναι να μελετηθούν κάποιες ψηφίδες του «κόσμου του μαντολίνου». Για τον σκοπό αυτό, τα μαθήματα θα δομηθούν γύρω από δύο άξονες. Ο πρώτος άξονας θα αφορά την εκμάθηση επιλεγμένων κομματιών στη διάρκεια των διαδικτυακών συναντήσεων, δίνοντας (στο μέτρο πάντα του δυνατού) έμφαση σε ειδικές τεχνικές και υφολογικά στοιχεία. Η επιλογή των κομματιών θα είναι τέτοια, ώστε να φωτίζονται διαφορετικές πτυχές του μουσικο-πολιτισμικού πλαισίου που αναφέρθηκε παραπάνω. Ο δεύτερος άξονας θα αφορά την διασύνδεση και την θεώρηση των διδαγμένων κομματιών μέσα από σχετικό πραγματολογικό υλικό: ηχογραφήσεις εποχής, φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό, βιβλιογραφία.

Στόχος είναι μέσα από το σεμινάριο να δημιουργηθεί για τους συμμετέχοντες ένα πεδίο προβληματισμού, καθώςκαι ένα θεωρητικό και πρακτικό πλαίσιο ώστε να ξανα-ανακαλύψουν το μαντολίνο όχι απλώς ως «όργανο», αλλά κυρίως ως «γέφυρα» προς τις αστικές λαϊκές μουσικές της Σμύρνης.

Συχνές ερωτήσεις:

  • Πόσα μαθήματα: έξι διαδικτυακά σεμιναριακά μαθήματα, διάρκειας μιάμισης ώρας το καθένα (σύνολο: δέκα ώρες)
  • Ποιους αφορά: μαθητευόμενους και ερασιτέχνες, κατά κύριο λόγο, μουσικούς, οι οποίοι παίζουν ή θέλουν να μάθουν μαντολίνο.
  • Μπορεί να το παρακολουθήσει κάποιος άλλος μουσικός ή το σεμινάριο είναι προσανατολισμένο αποκλειστικά σε μαντολινίστες; Το σεμινάριο είναι δομημένο γύρω από το μαντολίνο και το ρεπερτόριό του. Συνεπώς αφορά κατά κύριο λόγο μαντολινίστες. Μπορούν, ωστόσο, να το παρακολουθήσουν και μουσικοί που παίζουν άλλα όργανα (ενδεικτικά: μπουζούκι).

Κώστας Μουστάκας

5. Η κιθάρα στο Ρεμπέτικο πριν τον Μάρκο Βαμβακάρη

Η πρακτική ανάγκη που η κιθάρα μπήκε στις ορχήστρες της εποχής και η λειτουργικότητα της μέσα σε αυτές

Ο πραγματικός λόγο που επιλέχθηκε και τι αντικατέστησε λόγω άλλων ελλείψεων.

Η τεχνική δυσκολία που ανέλαβε και δεξιοτεχνικές δυσκολίες και απαιτήσεις της μουσικής που εκπροσωπούσε

Οι πρώτοι κιθαρίστες, οι ορχήστρες και οι μοναχικοί κιθαρίστες

Οι δύο τεχνικές της κιθάρας τα επιτεύγματα της και οι παραλείψεις και ο απόηχος όλον αυτών στην εποχή μας, γιατί δεν επικράτησε σαν κύριο όργανο στην πορεία της ιστορίας μας

Προοπτικές και παραλείψεις της ελληνικές κουλτούρας για το ρεμπέτικο

Η κιθάρα συνδετικός Κρίκος Ανατολής και Δύσης

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά τα βιογραφικά των διδασκόντων

Κατηγορίες:Χωρίς κατηγορία Ετικέτες: , ,
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: